Пробація забезпечує повернення людини до суспільства
опубліковано 16 жовтня 2019 року о 10:10

 


       

         Україна рухається шляхом реформ. Безпосередньо дотична до того, щоб громадяни відчули зміни на собі, реформа, яка відбулася з прийняттям Закону «Про пробацію». На відміну від судової реформи, про неї говорять значно менше. Але ж саме працівники пробації наразі забезпечують повернення людини, яка вчинила правопорушення, до суспільства.

         З якими викликами стикається пробація в Україні, чи розуміють судді та громада її значення та як, попри всі перепони, намагаються втілювати зміни.

         Пробація — це система заходів кримінально-правового реагування, які альтернативні покаранню у вигляді позбавлення або обмеження волі. У світі вона існує вже більше 200 років, але для України це відносно нова система, адже Закон «Про пробацію» був ухвалений в 2015 р. Втім, робота над питанням впровадження пробації в Україні розпочалася ще з 2002р., коли було перше розпорядження Кабінету міністрів і доручення державному департаменту з питань виконання покарань вивчити на підставі шведського досвіду можливість впровадження в Україні системи санкцій, альтернативних позбавленню волі.

         Слід наголосити, що, по-перше, пробація — це не покарання, яке застосовується замість позбавлення волі, а система. Вона передбачає в т. ч. і покарання, альтернативне позбавленню волі, але головна її суть у тому, що вона включає ще й інші елементи, про які ми будемо говорити далі. По-друге, головною метою пробації є безпека суспільства. Пробація не означає можливість правопорушнику уникнути покарання. Це просто більш перспективна і логічна схема виконання цього покарання, поєднана з допомогою, підтримкою, мотивацією до змін без вилучення людини із суспільства.

         Важливо, що в результаті пробації до суспільства повертається повноцінна людина, яка не порушує законодавство, працює, сплачує податки, створює сім’ю. Крім того, ця система більш економна порівняно з витратами на забезпечення тюремного ув’язнення.

         Тобто з усіх сторін — як з економічної, так і з соціальної система пробації більш прогресивна. Але за умови, що вона працює на повну силу та використовує всі останні досягнення.

         Як пробація працює в системі органів правосуддя?

        Система існуючих нині альтернативних покарань в Україні закріплена Кримінальним кодексом 2001 р. Тоді у кримінальний закон були внесені покарання у вигляді громадських робіт, виправних робіт, позбавлення права займати певні посади або займатися певною діяльністю, а також найбільш розповсюджений захід кримінально-правового реагування — звільнення від відбування покарання з випробувальним строком.

Прийнятий у 2015 р. Закон «Про пробацію» створив систему заходів, спрямованих на реабілітацію людини, в т. ч. виконання покарання, призначеного судом. Також ним було передбачено забезпечення суду інформацією про обвинуваченого на етапі судового розгляду. Таким чином, пробація починає займатися правопорушником ще на етапі, коли прокурор передає в суд обвинувальний акт, і починається судовий розгляд. Саме на цьому етапі підключається пробація, яка забезпечує підготовку досудової доповіді. Це абсолютна новація для правової системи нашої держави, для кримінального процесу і для системи правосуддя.

         Наскільки успішно працює механізм досудової доповіді?

         Досудова доповідь має на меті не просто надання суду інформації, яка характеризує особу обвинуваченого, а дає можливість суду побачити більше, ніж міститься в обвинувальному акті про обставини правопорушення.

         Ми маємо інструмент оцінки ризиків вчинення повторного правопорушення, ризиків небезпеки обвинуваченого для суспільства, проводимо аналіз різних сторін життя цієї людини (факторів ризику), який показує, де саме в умовах життєдіяльності або особистості були проблеми, які, скоріше за все, призвели до вчинення правопорушення, та на що необхідно вплинути, щоб мінімізувати ці ризики. Таким чином, ми показуємо суду більше інформації про людину і про шляхи можливого виправлення ситуації без ізоляції особи від суспільства.

         Звичайно, йдеться про злочини невеликої, середньої тяжкості або певні категорії тяжких злочинів. Але не про особливо тяжкі злочини. Якщо людина небезпечна для суспільства, то вона, в першу чергу, повинна бути ізольована.

         Чи сприймають наші судді систему пробації?

         Дійсно, таких прикладів, коли суддя вимагає інформацію про застосування пробації, про історії засуджених, про результати виконання покарання — цього нам дуже не вистачає. Бо поки система пробації формується, зі сторони виглядає, ніби вона нав’язує суду свої методи інформування про людей, яких суд засуджує.

         Так не скрізь. У нас є чудові приклади, де налагоджена співпраця суду і пробації. Там працюють і досудові доповіді, й інформування суддів про результати застосування пробації до наших клієнтів. Тобто судді від самого початку задоволені співпрацею із пробацією, тому що вони зацікавлені у винесенні справедливого судового рішення і призначенні покарання, достатнього і необхідного для виправлення. Якщо вони повірили обвинуваченому і пробації, вони мають досить хороший інструмент отримати від пробації об’єктивну інформацію, чи є якийсь прогрес у виправленні людини і т. д.

        На мій погляд, судді повинні цікавитись і знати історії людей, щодо яких вони виносять вироки, розуміючи, що це може змінити долю людини: зламати або, навпаки, за допомогою таких інструментів, як пробація, надати другий шанс і мотивувати до позитивних змін.

         До питання, з якими викликами ми зустрічаємось на шляху впровадження системи...Обвинувальний ухил системи правосуддя все ж залишається, і не завжди у суддів є розуміння, для чого потрібна пробація.

         Один з викликів — це рівноправність пробації у системі кримінального правосуддя з іншими суб’єктами. Саме сприйняття пробації як обов’язкової, необхідної і рівноправної сторони правосуддя — дуже серйозний виклик. Ми маємо на сьогодні випадки нерозуміння судами необхідності досудової доповіді. Вони постановляють ухвалу про складання досудової доповіді і встановлюють строк від одного до двох днів на її підготовку, що є нонсенсом, адже навіть поспілкуватися з людиною за цей час неможливо. Не запрошують працівника пробації на підготовче судове засідання, де він може розповісти обвинуваченому про суть досудової доповіді, її доцільність. Цей виклик ми, до речі, дуже успішно вирішуємо через систему надання безоплатної правової допомоги.

         Адвокати системи безоплатної правової допомоги доводять обвинуваченим корисність участі у підготовці досудової доповіді. В результаті більше 70% обвинувачених надають згоду на участь у підготовці такої доповіді, тобто відповідають на наші запитання. Адже більшість інформації про обвинуваченого ми можемо отримати від нього самого.

         Серйозний виклик — об’єктивність цієї інформації. Якщо, наприклад, обвинувачений — спортсмен, то керівник спортивної секції надасть йому позитивну характеристику. А якщо цей спортсмен застосував насильство до співмешканців будинку, то вони будуть характеризувати його як бандита тощо. І працівник пробації, маючи такі різні характеристики, повинен прийняти об’єктивне рішення. Це важко через те, що наша система правосуддя поки має, на жаль, каральний дух, з яким бореться на сьогодні судова реформа. Наші працівники також підпадають під цей вплив. Готуючи досудову доповідь, іноді складно дотримуватися неупередженості у ставленні до інформації, яку ти отримав.

         Проте ми не є помічниками слідчого, прокуратури чи сторони захисту, ми не є захисниками потерпілих, які вимагають відшкодування. Вони повинні надати нам інформацію, щоб ми зробили об’єктивний аналіз, і щоб суд в результаті отримав додаткові дані від незаангажованої сторони.

         Як працює механізм оцінки ризиків вчинення повторного правопорушення?

         Як витікає з положень закону, пробація застосовується до всіх правопорушників, вина яких визнана і до яких застосовані покарання, альтернативні позбавленню волі, або до осіб, які звільняються з місць позбавлення волі внаслідок заміни покарання у вигляді позбавлення волі на інший вид покарання. Вони всі, згідно закону, потрапляють під пробацію.

          Строк застосування пробації — це строк, на який судом застосоване покарання, альтернативне позбавленню волі. Коли люди потрапляють вже безпосередньо у пробацію, ми також проводимо більш розширену оцінку ризиків і потреб. Офіційно вона називається оцінкою ризиків вчинення повторного правопорушення.

        Коли вирок суду набирає законної сили, і правопорушник потрапляє на облік у пробацію, ми, знову-таки, аналізуємо сфери життєдіяльності людини, отримуємо додаткову інформацію з інших джерел, розробляємо план індивідуальної роботи. Тобто, крім контролю за виконанням людиною покладених на нею рішенням суду обов’язків, ми надаємо їй консультації і необхідну допомогу в тому, щоб вирішити проблемні питання життєдіяльності, що впливають на можливий ризик вчинення повторного правопорушення.

        Ця система ризиків працює у світі давно, ще з 80-х років, і працює досить успішно. Це і є суть пробації: ми не просто контролюємо, а ще й мотивуємо людину до змін, підказуємо, що саме потрібно змінити, і надаємо допомогу, будучи «посередниками», кейс-менеджерами тощо у процесі життєвих змін.

         Тобто людина має бажати змін та визнати свою провину?

         Якщо суд застосував до людини покарання без позбавлення волі, вона визнала свою провину в суді. Для суду це дуже серйозна обставина. Бувають ситуації, коли особа в цілому визнає вину, проте незгодна з тим, що її дії заслуговували саме на таке покарання. Це, до речі, один з факторів ризику, який характеризує ставлення до вчиненого правопорушення людей внаслідок їх освітнього, культурного рівня, психологічних особливостей, усвідомлення справедливості, доцільності тощо. Не всі люди вважають, що, наприклад, відсутність освіти якось впливає на їх життя, і над цим потрібно працювати.

         Втім, наш інструмент показує: якщо не здійснити вплив на підвищення освіти, то буде залишатися ризик вчинення повторного правопорушення, тому всі наші методики передбачають наявність навичок спілкування і мотивації.

         Звичайно, зміни можуть відбуватися лише тоді, коли людина дійсно буде їх прагнути. Так, людина може влаштуватися на роботу, виконуючи обов'язок, покладений на неї судом, і т. д., але якщо вона не буде мати бажання, нічого не зміниться. Нас це не влаштовує, бо наше завдання — справжні зміни. Практика свідчить, що ці зміни відбуваються не з перших днів перебування в пробації, адже зазвичай після закінчення розгляду справи в суді і призначення покарання без позбавлення волі у людини створюється враження, що все гаразд. І навіть якщо на етапі судового розгляду вона висловлювала готовність виправлятися, брати участь у програмі, то після вироку психологічно розслабляється.

         Та тут знову починається робота з мотивацією до змін, і дуже важливо, щоб особа відчула у працівнику пробації не працівника правоохоронного органу, мета якого якось її обмежити, покарати, а особу, яка, з одного боку, контролює, що відбувається, а з іншого — виступає порадником, до якого варто прислухатися і з яким слід бути більш відвертим, ніж зі слідчим. Насправді це дуже складна річ, і зміни відбуваються саме на тому етапі, коли людина починає вірити, що працівник пробації хоче допомогти.

         Яка роль громади у цій системі та як збирається інформація про клієнтів?

         Найбільш розповсюджена серед українців відповідь на питання, що варто робити з правопорушниками — посадити у в'язницю. Але якщо обговорювати не про порушення, а про особу, яка його вчинила, і обставини, які спонукали її до цього, то люди зазвичай починають замислюватися, і відповідь про ув’язнення вже не здається їм такою однозначною.

         Втім, громада може сказати: якщо він вчинив правопорушення, шкоду, то чому ми повинні ним займатися? Ось тут дуже важливим є розуміння, що займатися порушником буде не громада, а система пробації, яка має методики та свої інструменти, щоб запобігти повторному правопорушенню. Але якщо пробація звертається до громади з якимось питанням, то остання має допомогти. Хтось може надати таку допомогу на своїй посаді, хтось, якщо працює у державному секторі — шляхом надання послуг з боку організації. Потужним інструментом є приватне шефство та приватне партнерство, яке ми бачимо в інших країнах. Громади мають бути зацікавлені у тому, щоб їх член, співмешканець не вчинив правопорушення. Простіше за все ув’язнити. Та чи повернеться така людина з в’язниці більш чемною й більш слухняною? Ні. Проте вона повернеться. Тож, мабуть, краще спробувати мотивувати її до змін, ніж сподіватися на щось примарне.

         Тому одним із викликів є інформування та підтримка пробації з боку громади та місцевих органів влади. Ми не можемо забезпечувати ефективну пробацію без використання ресурсів громади. Наш працівник — не професійний психолог, не соціальний працівник, не працівник освіти, не працівник служби зайнятості. Але він повинен скоординувати свою діяльність так, щоб допомогти клієнту отримати послуги від цих фахівців. Якщо ці фахівці будуть ставитися до правопорушників з ознаками дискримінації або не будуть вважати, що працівники пробації роблять якусь серйозну справу, чи взагалі не знатимуть, що таке пробація, вони не будуть іти назустріч.

         Сьогодні ми збираємо дані шляхом усних та письмових запитів, телефонних розмов, іноді ходимо, як кажуть, ногами, щоб отримати інформацію. Якщо буде електронна база ведення справ суб’єктів пробації, ми миттєво будемо отримувати інформацію про історію правопорушень цієї людини, про те, чи була вона в системі правосуддя тощо. Тоді ми будемо економити дуже багато часу, який зможемо витрачати на безпосередню роботу з людиною. На сьогодні є розпорядження Кабміну щодо електронної системи, що вона має бути створена до 2020 р., але побачимо, чи буде виділено відповідне фінансування.

         Як використовується іноземний досвід у пробації?

         Ми орієнтуємося на європейські стандарти (з 2010 р. існують європейські правила пробації), але в Україні першим почав запроваджуватися канадський досвід. З 2010 р. у рамках україно-канадського проекту реформування системи кримінальної юстиції щодо неповнолітніх розроблялися методики та програми роботи з неповнолітніми, які застосовуються в пробації, і була розроблена модель центру ювенальної пробації, у якій працюють виключно з неповнолітніми. Таких центрів ми з канадськими партнерами створили 13. Це передбачало не лише розробку методики навчання персоналу цих центрів, але й архітектурні особливості приміщень — вони мають бути обладнані за певними правилами: спеціальна кімната для відпочинку, кімната для групової роботи, для роботи психолога, дизайн, спрямований на створення відповідної атмосфери, і навіть міні-кухні. Все це одна система, яка працює на результат. Фактично це наша модель, адаптована до України, але створена на базі канадського досвіду.

         Щодо європейських методик. Звичайно, всі нові методики та інструменти починалися з вивчення європейського досвіду. Але якщо взяти, наприклад, інструмент оцінки ризиків вчинення повторного правопорушення, то в Європі є практика, коли деякі країни його не розробляють, а купують у авторів цього інструменту патент на постійне використання. Ми пішли іншим шляхом: взяли європейський досвід і створили власний інструмент оцінки ризиків. У цьому випадку ми використовували досвід Великої Британії, вивчали їх зразки, і їх експерти допомагали нам у рамках проекту Європейського Союзу, який стосувався правової системи в Україні взагалі.

         З минулого року з нами працює місія радників у сфері безпеки і права Норвегії, започаткований проект NORLAU, метою якого є створення повномасштабної системи пробації. Він буде консолідувати європейський досвід для того, щоб на всіх щаблях системи національної пробації створити необхідні інструменти.

         Пробаційні програми, що застосовуються судом до осіб, звільнених від відбування покарання з випробуванням — це теж дуже серйозні інструменти, які ми створили самостійно після вивчення досвіду багатьох країн: Литви, Латвії, Швеції, Грузії. Тобто ми їх аналізували, але вирішили розробити свій механізм.

         Навчальні програми для наших працівників також створені із залученням канадських і європейських експертів. Не можна сказати, юридичне чи психологічне спрямування у них превалює. Колись ми питали у партнерів, хто за кваліфікацією є працівник пробації в інших країнах, адже такої окремої професії немає, і вони відповіли, що називають працівників пробації «соціальними юристами». Такий працівник повинен знати і основи юриспруденції, які дозволяють йому виконувати процедурні рішення, брати участь у кримінальному процесі, у виконанні покарань (кримінально-виконавче право, процесуальне право), і мати навички комунікації з засудженими. Наші програми передбачають навчання навичкам здійснення мотиваційного інтерв'ювання, просоціального моделювання, які необхідні соціальному психологу, навчання деяким навичкам когнітивно-поведінкового втручання.

         Тобто українські працівники пробації отримують як юридичну, так і соціально-психологічну підготовку. Хоча система роботи з суб'єктами не виключає можливості за необхідності залучення більш глибоких спеціалістів саме з психології, тобто професійних психологів та професійних соціальних працівників. Але наші працівники — це «універсальні солдати», які повинні вміти усе.

         Чи спостерігається в Україні збільшення випадків застосування альтернативних видів покарань?

         Це залежить не лише від пробації. Те, що система правосуддя не повинна мати на меті ув’язнити людину, зрозуміло, написано у всіх міжнародних стандартах і підтримується на сьогодні у всіх деклараціях нашої системи правосуддя. Звичайно, коли буде нормально працювати судова система, і рішення про застосування альтернативних покарань матимуть більший успіх, судді будуть застосовувати їх більше, і прокуратура буде частіше погоджуватись з ними, якщо побачить, що пробація здійснює контроль у цій сфері.

         Зараз важко говорити про збільшення й тому, що кількість засуджених в цілому зменшується як наслідок реформи. Але коли система буде працювати в нормальному режимі, впевнений, що буде тенденція до збільшення частки альтернативних покарань.


          Васильківський районний сектор

         філії Державної установи

         «Центр пробації»

         у Дніпропетровській області




Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux